Beräkningsmetodik - lång
Kort
version
1 Inledning
I princip måste alla komponenter hopfogas på ett eller annat sätt oavsett
material och tillämpning. Med alltmer ökande fokus på tillförlitlighet,
lättviktskonstruktion och kostnadsreducering ställs det krav på att kunna räkna
på skruvförband. Man måste ha en god uppfattning om bland annat:
- Korrekt åtdragningsmoment
- Friktioner, både beträffande fästelement och mellan ingående delar
- Förspänning och klämkraft
- Yttre krafters inverkan på förbandet
Ett skruvförband måste kunna motstå yttre belastning i form av tvär- och
axialkrafter, vibrationer, temperatureffekter osv utan haveri under en lång
tidsperiod. I Figur 1 visas tre huvudblock som bör beaktas vid
skruvförbandsberäkning. I vissa fall kan block 1 och 2 byta plats då man vet
storleken på de yttre krafterna och baserat på dem bestämma skruvdimension,
hållfasthet och åtdragningsstrategier, etc.
1. Åtdragning |
2. Yttre påverkan
|
3. Säkerhetsfaktorer |
* Åtdragningsstrategier * Material- och geometriska data * Spridning
monteringsverktyg * Friktion fästelement |
* Tvärkraft * Axialkraft * Temperatureffekter *
Vibrationer |
* Plasticering * Glidning * Öppning * Hålplantryck *
Utmattning | Figur
1. Huvudblock vid skruvförbandsberäkning.
2 Monteringsmoment och förspänning
Många företag har förspecificerade åtdragningsmoment baserade på
skruvgeometrier, smörjtillstånd (fästelementsfriktion), typ av åtdragningsteknik
samt val av monteringsverktyg. Värt att notera är att parametrar som
fästelementsfriktion och monteringsverktygets osäkerhet m fl har en spridning
vilket leder till att den resulterande skruvförspänningen vid åtdragning också
kommer att variera. Med kännedom om ovanstående parametrar kan man räkna fram
ett förväntat intervall inom vilket förspänningen kommer att hamna.
Förspänningen kommer att reduceras pga statisk och dynamisk relaxation,
vilket inkluderar förspänningsförlust bland annat pga plastisk deformation i
alla kontaktytor, vibrationer, yttre belastning i alla möjliga riktningar av
förbandet samt temperatureffekter som leder till krypning och relaxation.
3 Yttre belastning
Yttre belastning kan vara i olika former och i olika riktningar. Förbandet
kan utsättas för:
- Axialkrafter som vill antingen dra isär (öppna förbandet) eller trycka ihop
de klämda delarna
- Tvärkrafter (transversella krafter) som vill få klämda delarna att glida
isär från varandra
Ovanstående krafter kan vara av antingen statisk eller dynamisk karaktär.
Dessutom kan förbandet utsättas för andra yttre belastningar som kan vara i form
av vibrationer, chocklaster, temperatureffekter osv. Det här kapitlet fokuserar
på centriskt belastade förband som utsätts för statisk axiell eller
tvärlast.
I handbokskapitlet ”Kraft-förlängningsdiagram” beskrivs de krafter och
längdförändringar som vanligtvis verkar i ett skruvförband vid
monteringstillfället och vid belastning av förbandet. Nedan följer en kort
summering.
Axialkraft Figur 2 visar kraft-förlängningsdiagrammet för
ett skruvförband vid monteringstillfället. Monteringsmomentet genererar en
förspänning (Fi eller
FM) och en skruvförlängning
(db). Man
brukar ansätta att skruven och de klämda delarna (godset) utsätts för samma
påtvingade monteringskraft (Fi)
vid åtdragning, dvs man antar jämvikt i systemet. Även om kraften är densamma
skiljer sig deformationen åt mellan skruv och gods, vilka ges av (db)
respektive (dc).
Anledningen är att skruv och klämda delar oftast har olika styvheter, vilka ges
av lutningen på respektive linje i kraft-förlängningsdiagrammet. Den totala
deformationen i ett skruvförband fås av summan av skruvens och det klämda
godsets deformationer.
Figur 2. Gemensamt F-d diagram vid åtdragning av
skruvförbandet.
Figur 3 visar F-d diagrammet med
axiell belastning av förbandet. Kraften (FA) är en yttre, axiell dragkraft som resulterar i att
komponenterna i förbandet förskjuts en sträcka (Dd).
Den totala deformationen (dtot)
förändras inte vid axiell belastning, men däremot förändras skruvförlängningen
och godskompressionen jämfört med vid åtdragning.
Figur 3. F-d diagram vid axiell
belastning av skruvförbandet.
Skruvens tillskottskraft vid yttre axiell belastning verkande direkt under
skruvhuvudet fås av:
Den nya skruvkraften vid yttre axiell belastning verkande direkt under
skruvhuvudet bestäms till:
De klämda delarnas kvarstående kraft, dvs den klämkraft som håller ihop
komponenterna:
Om förspänningskraften blir så liten att den yttre kraften (FA) helt avlastar förbandet, dvs
Fc = 0, förlorar förbandet sin
funktion. Förbandet slutar att täta, klämma osv.
Tvärkraft Många skruvförband är sk friktionsförband. När
ett förband utsätts för tvärkrafter (FQ), dvs krafter verkande vinkelrätt i förhållande till
skruven, genereras en motsatt friktionskraft (Fµ), se Figur 4. Storleken på friktionskraften bestäms av
tvärkraften, antal lastöverförande kontaktytor och glidfriktionen
(mellanytafriktionen) som verkar mellan komponenterna.
Friktionskraften är också den erforderliga klämkraften för att förhindra
glidning i förbandet, dvs:
Figur 4. Tvärkraftsbelastat skruvförband.
4 Säkerhetsfaktorer
Vid skruvförbandsberäkning bör man undersöka ifall förbandskonstruktionen och
klämkraften är tillräcklig för att kunna motstå den yttre belastningen. Man
brukar ange till exempel marginalen mot glidning i förbandet som en
säkerhetsfaktor baserad på klämkraften dividerad med friktionskraften som krävs
för att motstå rörelse mellan ingående komponenter. Är säkerhetsfaktorn mindre
än 1.0 finns det risk för glidning. Hur stor säkerhetsfaktorn ska vara varierar
från företag till företag, dvs vad man har för konstruktionsriktlinjer och i
mångt och mycket beror det på hur konservativ man vill vara:
- Är klämkraften baserad på ett nominellt eller minimum värde?
- Är den yttre belastning en maxlast, chocklast eller normallast?
- Har man tagit med en säkerhetsfaktor i lastberäkningarna?
- Är glidfriktionen baserad på minimum eller något annat värde?
Är förbandet ett säkerhetskritiskt förband bör man säkerställa att förbandet
håller i alla möjliga belastningar och lägen. Är det dock ett mindre kritiskt
förband bör man kanske inte räkna med extrema lastfall. Man ska alltid tänka
långsiktigt och på konsekvenserna av konstruktionslösningen och hur det påverkar
slutkunden.
Nedan följer några av de parametrar och säkerhetsfaktorer som man bör
kontrollera vid skruvförbandsberäkning.
Plasticering av skruven För elastiskt dragna
skruvförband, d.v.s. där skruven utnyttjas under dess sträckgräns, gäller att
maximala spänningen i skruven bör ligga under dess förlängningsgräns (Rp0.2,min).
I handbokskapitlet ”Vridspänningar” nämns att man kan använda von Mises
spänningsteori för att bestämma skruvens effektivspänning vid
monteringstillfället:
där s a,max är skruvens maximala axialspänning och tmax är dess vridspänning.
Den maximala axialspänningen är en funktion av den maximala förspänningen som
uppkommer vid montering, förspänningsförlusten p.g.a. statisk relaxation,
eventuella temperatureffekter samt tillskottet pga yttre axialkraft.
Då förbandet belastas axiellt kommer en del av vridspänningen att reduceras.
Då man inte har något annat att utgå från brukar man ansätta reduceringsfaktorn
kt =
0.5, dvs att 50 % av vridspänningen reduceras. Vid långvarig dynamisk
belastning kan i stort sett all vridspänning försvinna.
Säkerhetsfaktorn mot plasticering av skruven ges av:
Öppning av klämda delar Vid axiell belastning kommer
förbandet att öppna sig och eventuell vätska eller olja att läcka ut då den
yttre axialkraften är så hög att förbandet avlastas och Fc i Figur 3 går mot 0.
Detta inträffar då ΔFc = FV, vilket ger att säkerhetsfaktorn mot öppning av
förbandet ges av:
FV,min är minimum klämkraft
i förbandet vilket inkluderar minimum skruvförspänning efter montering,
reducerad med förspänningsförlust pga relaxation och eventuella
temperatureffekter.
Glidning Glidning i förbandet bör undvikas i högsta
möjliga mån då det kan leda till snedställningar eller uppglappning osv. Vid
statisk belastning utan böjpåkänning ges den erforderliga klämkraften för att
motstå glidning av ekv. 4 och ekv. 5:
där FQ är tvärkraften,
qtr är antal lastöverförande
kontaktytor och µmin är minimum
glidfriktion (mellanytafriktion) i förbandet. Några exempel på värden på
glidfriktion redovisas i handbokskapitlet ”Glidfriktion”. Säkerhetsfaktorn
mot glidning ges av:
FV,min är minimum klämkraft
i förbandet vilket inkluderar minimum skruvförspänning efter montering,
reducerad med förspänningsförlust pga relaxation och eventuella
temperatureffekter.
Hålplantryck Vid yttre belastning kan förspänningen
reduceras helt eller delvis bland annat pga sättning och relaxation i förbandet.
Ett överskridande av det maximalt, tillåtna hålplantrycket kan leda till
plastisk deformation och krypning. Man bör beräkna hålplantrycket som uppkommer
vid monteringstillfället och vid yttre belastning.
Kontaktytorna som bör undersökas är de mellan:
- Skruvhuvud och underlag
- Eventuell bricka och underlag
- Mutter och underlag
- Klämda delar
Säkerhetsfaktorn mot överskridande av hålplantrycket vid
monteringstillfället:
där pG är maximum
tillåtet hålplantryck, ph,max
är det maximala hålplantrycket man kan erhålla vid
monteringstillfället.
Säkerhetsfaktorn mot överskridande av hålplantrycket vid yttre
belastning:
där pG är maximum tillåtet
hålplantryck, pB,max är det
maximala hålplantrycket man kan erhålla vid yttre belastning. Den sistnämnda
parametern är en funktion av maximum förspänning, förspänningsförlusten pga
sättning, tillskottskraften pga axialkraft och eventuella
temperatureffekter.
Värden för tillåtna hålplantryck finns i handbokskapitlet ”Hålplantryck”.
Uppdaterad 2020-01-02
|