Print

Äntringstappar - lång


Kort version

1 Inledning

Gängskjuvning av främst utvändiga gängor kan inträffa vid montering av skruvförband trots att man inte kan påvisa några fel på de ingående fästelementen, dvs allting är enligt specifikation. Den här typen av fel kan orsaka onödiga och kostsamma produktionsstopp samt reparationsbehov.

Gängskjuvning kan inträffa då man inte har en tillräcklig styrning av skruven vid nedgängningstillfället in i muttern. Den otillräckliga styrningen kan orsakas av felinriktat monteringsverktyg, då fästelementen och klämda delar inte är i linje med varandra.

Gängskjuvning inträffar oftast då man använder handhållna monteringsverktyg, vid trånga och komplicerade monteringar samt även då man monterar med hög hastighet.

Man kan eliminera gängskjuvningsproblemen genom att handäntra fästelementen. Det är dock en tidskrävande åtgärd som inte alltid är tillämpbar eller önskvärd, särskilt inte i en automatiserad produktion. 

Genom att använda skruvar med äntringstapp förbättrar man förutsättningarna att till viss del ta upp snedställning och därmed minska gängskjuvning. Exempel på gängskjuvad skruv visas i Fig. 1.

 

Figur 1. Gängskjuvad skruv.
 

2 Olika typer av äntringstappar

Det finns ett trettiotal olika typer av äntringstappar att välja mellan för utvändigt gängade fästelement. I takt med utveckling och införande av nya typer av fästelement, material samt ökad produktionstakt har de olika typerna utvecklats med åren med syfte att förbättra monteringsprocessen, ergonomin samt totalkostnaden. Nedan följer ett litet urval av alla tillgängliga typer av äntringstappar.

Header point

Den här typen av skruv har en trubbig avslutning med gängor ända ut. Snedställning av skruven kan inte tas upp och därmed är risken för gängskjuvning väldigt stor. Dessutom kan skruven rotera vid montering utan att få ingrepp in muttergängorna. Den här typen av skruv bör endast användas då det förekommer packningsproblem där annan typ av längre äntringstapp inte får plats.

 

Figur 2. Header point.

Dog point
 
Den här typen av skruv är en förlängd Header point-skruv. Äntringstappen är ogängad och syftar till att hjälpa till något vid snedställning. Tendensen till gängskjuvning är kraftigt reducerad. Risken att skruven roterar vid montering utan att få ingrepp in i muttergängorna är också reducerad.

 

Figur 3. Dog point.

MAThread

Förkortningen står för “Misalignment Accommodating Thread”. Övergången mellan skruvgängor och den gängfria tappen består av avrundade gängor. De avrundade gängorna styr upp skruven då den hamnar något snett vid montering och nedgängning i muttergängor. Tillverkaren av produkten garanterar upp till 15 graders snedställning. Produkten är licensbelagd vilket medför en högre kostnad för slutanvändaren.


 
Figur 4. MAThread och skruvspets.

M point

Äntringstappen är en vidareutveckling och modifiering av MAThread med samma fördelar. Är dock inte licensbelagd och därmed billigare.


 
Figur 5. M point.

A point

Skruven är spetsig med gängor ända ut till spetsen. Den här typen av äntringstapp är relativt bra vid snedställning, men spetsen kan ge ergonomirelaterade problem vid hantering och montering. Den skarpa spetsen kan även lätt repa lackade ytor. Den här typen av äntringstapp är ganska vanligt förekommande på gängformande skruvar.

 
 
Figur 6. A point.

BR point

Förkortningen står för “Blunt Rounded”, dvs trubbig och avrundad. Den avrundade tappen hjälper till relativt bra vid snedställning av skruven vid nedgängning i muttergängor. Mer ergonomiskt korrekt än A point. Den här typen av äntringstapp är ganska vanlig på gängformande skruvar.  

 

Figur 7. BR point.

Cone point
 
Den här typen av äntringstapp liknar A point. Den är dock trubbigare och saknar gängor ända ut till spetsen. Den är relativt bra vid snedställning av skruven och jämfört med A point har den klart förbättrade ergonomiska fördelar.

 

Figur 8. Cone point.

Pilot point
 
Det här är en vidareutveckling av Dog point. Den något avrundade spetsen ger en mer användarvänlig montering jämfört med Dog point.

 

Figur 9. Pilot point.

P point
 
Den här typen av äntringstapp är en ytterligare modifiering av Dog point och Pilot point. Den är längre samt mer avrundad i spetsen vilket ger en klart förbättrad förmåga att ta upp snedställning av skruven samt reducera risken för gängskjuvning.

 

Figur 10. P point.

BT point
 
Den här typen av skruv har en trubbig ände med en kraftigt markerad avfasning tvärs över gängorna. Avfasningen är till för att ta bort lack i invändiga gängor som har gått igenom en måleriprocess utan maskering.

 

Figur 11. BT point.

Toyota skruv

Toyotaskruv är ett alternativ till Mathreadgänga. Toyotaskruv har en smalare spets med gängor som linjerar skruven.

Figur 12. Toyota skruv.

Ned point

Ned point har en skruvspetsgeometri som kan hantera stora fel i automatiserad montering. Prov har visat att en M6 kan vara upp till 4 mm offset. Med det menas att skruvens centrumlinje är 4 mm från godsgängans centrumlinje och skruven hamnar ändå rätt när den äntras under rotation.

Figur 13. Ned point skruv.
 

Uppdaterad 2020-01-02

Website administered by Jan Skogsmo, RISE IVF AB, Box 104, 431 22 Mölndal.
Tel. 010-228 46 98. E-mail jan.skogsmo@ri.se