Print

Ytbehandling och korrosionsskydd - lång


Kort version

1 Korrosion

Mycket stora värden förloras på grund av korrosion. Ett rostangrepp påverkar först utseendet men om angreppet fortsätter kommer produktens hållfasthet och prestanda att försvagas för att sluta i haveri. En stålskruv utan skyddande ytbehandling rostar om den relativa luftfuktigheten överstiger 60 %. Det beror på att det då bildas en tunn fuktfilm på ytan och denna verkar som elektrolyt.  Stålskruvar måste därför ytbehandlas.

Att välja rätt material och ytbehandling har stor betydelse för hållfastheten och säkerheten i korrosiv miljö. Ytbehandlingen gör också att en dekorativ yta med lämplig färg, t ex svart, gul eller blank, kan skapas.

Stål och järn rostar, koppar ärgar och andra metaller oxiderar och bryts ner på liknande sätt, med undantag av de ädlaste metallerna som guld. För att rost ska bildas krävs syre och fukt. Då kan materialet reagera med omgivningen och bilda korrosionsprodukter. Rost är poröst och håller kvar fukt vilket gör att angreppet fortsätter så länge det finns material kvar. Salter och andra föroreningar på detaljens yta påskyndar korrosionsangreppet. På vissa material, som aluminium och rostfritt stål, kan de bildade oxidationsprodukterna skapa en barriär och hindra fortsatt angrepp. Materialet har då passiverats.

Figur 1. Skruvförband utsatt för kraftigt korrosionsangrepp.
         
Korrosionsangrepp i normala miljöer är huvudsakligen av elektrokemisk typ. Korrosionsangreppen sker i galvaniska celler som kan liknas vid funktionen hos ett ficklampsbatteri. Batteriet har en kolstav i mitten och ett hölje av zinkplåt. Kolstaven är katod och zinkhöljet anod. Däremellan finns en ledande pasta som verkar som elektrolyt. När kontakten slås på börjar zink i höljet korrodera och ström går från katoden genom glödlampan, som tänds, till anoden. Katoden skyddas och anoden offrar sig. Till slut börjar zinkhöljet läcka och batteriet är förbrukat. Katoden är ädel (- pol) och anoden oädel (+ pol).

Figur 2. Galvanisk cell (batteri) som illustration till korrosionsangrepp.

Av två hopfogade metaller blir det den som har lägst elektrodpotential som korroderar och löses upp. Därför bör inte material med stor skillnad i elektrodpotential fogas när det är risk för korrosion. I torr luft spelar det inte så stor roll men i fuktig miljö bör det helst vara samma material i en konstruktion. Om den ädlare metallytan (katoden) är stor och anodytan liten blir korrosionsströmmen koncentrerad och det kan bli ett kraftigt korrosionsangrepp. Detta kan illustreras med en stålskruv i en stor kopparplåt. Omvänt gäller för en kopparskruv i en stor stålplåt. Kopparskruven lever länge och den galvaniska strömmen i stålplåten blir så utspridd att korrosionsangreppet blir lågt. Effekten blir motsvarande för en legerad (ädlare) skruv i en oädlare stålplåt eller magnesium.

Figur 3. Stålskruv i ädel kopparplåt respektive oädel magnesiumplåt.

Alltmer ädel metall Guld
Silver
Monel
Rostfritt stål, passivt
Koppar
Nickel
Tenn
Rostfritt stål, aktivt
Bly
Stål
Aluminium
Förzinkat stål
Zink
Alltmer oädel metall Magnesium

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Figur 4. Den galvaniska spänningsserien för metaller i havsvatten vid 20 °C.

I andra miljöer än saltvatten kan potentialen och därmed den inbördes ordningen i den galvaniska spänningsserien förändras. Välj alltid skruv med så liten potentialskillnad som möjligt till omgivande material. Skruven ska alltid vara av ädlare material än det som sammanfogas. Helst ska det vara samma material i både skruv och det som ska fogas. När det är stor risk för galvanisk korrosion i konstruktioner med olika ädla material kan materialen isoleras elektriskt genom olika mellanlägg, lackskikt, hylsor och brickor. Hylsor och skruvsäkringar av nylon separerar metallerna, låser gängorna genom friktion, omsluter mutter och fyller ut ojämnheter. Därmed tätas förbandet mot läckage och korrosion förhindras.

  

Figur 5. Isolering för att förhindra galvanisk korrosion.

Galvaniska celler, ofta mycket små, kan också uppstå på enskilda metallytor. Det kan bero på att materialets korn har något olika sammansättning eller att det finns föroreningar som glödskal och slaggrester på ytan. Kornen och partiklarna är, liksom olika metaller, olika ädla. När fukt lägger sig på ytan bildas otaliga mikroskopiska galvaniska celler där de oädlare områdena korroderar. Så småningom täcks hela ytan av rost som också sprider sig nedåt i stålet. Rostangreppet fortsätter så länge det finns tillgång till fukt och syre.

Figur 6. Rostangrepp vid glödskalsrest.

2 Ytbehandling

Vid all ytbehandling av gängade fästelement är det viktigt att inte toleranserna överskrids. Vid tjockare beläggningar och mindre dimensioner kan skruven behöva framställas med undermått för att efter ytbehandling få rätt mått. Observera då att hållfastheten reduceras om undermåttet ligger under gällande krav i ISO 965-1 - 5.
När det inte räcker med ytbehandling för att skydda stålet mot korrosion kan hela skruven tillverkas i rostfritt eller syrafast stål. Elektrolytiska beläggningar och flakesbeläggningar är ca 10 μm medan varmförzinkade skikt är betydligt tjockare, ofta ca 60 μm.

Miljö Elzink, livslängd år Varmzink, livslängd år
Inomhus 50 100?
Landsbygd 8 40
Mindre städer 5 28
Storstäder 2 11
Västkusten 5 28
Industri, lätt 4 20
Industri, medel 2 11
Industri, svår 1 5

Figur 7. Livslängd för blankförzinkat (10 μm) respektive varmförzinkat (60 μm) stål.

Zink (Förzinkning)

Den vanligaste korrosionsskyddande ytbehandlingen är förzinkning, antingen med ren zink eller med zinklegeringar som zinkjärn och zinknickel (zinkkobolt). Zinklegeringar ger ökat korrosionsskydd och förbättrar också andra egenskaper som värmetålighet, se nedan. Zinkbeläggningar har hög slitstyrka och högt motstånd mot mekanisk påverkan. Zink är en oädel metall och offrar sig till förmån för stålet. Det skyddar stålet även om skiktet är skadat. Zink korroderar under normala förhållanden ca tio gånger långsammare än stål.

Vid elektrolytisk förzinkning som utförs genom elektrolys i vattenbad, beläggs 8 – 20 μm zink, beroende på önskat korrosionsskydd. Skyddsverkan är direkt kopplat till tjockleken. Förzinkningen ger också ett dekorativt utseende. För blankförzinkning kan ytan jämföras med en förkromad eller förnicklad yta. Elzink är en relativt enkel och billig ytbehandling. Zinkskiktet är blankt men med satinzink kan också en matt aluminiumliknande yta fås.

Elförzinkning utförs på skruv upp till hållfasthetsklass 10.9. För högre hållfasthetsklasser är risken för väteförsprödning av materialet stor och ytbehandling utförs inte med elektrolytiska metoder. För hållfasthet över 8.8 används ett speciellt förfarande med avspänningsbehandling före ytbehandling och väteutdrivning efter ytbehandlingen.

För att ytterligare förbättra korrosionsskyddet och fördröja angreppen på zinken så det inte bildas vita fläckar (vitblemma) i fuktig atmosfär behandlas de förzinkade komponenterna med en kromatering eller passivering.

Kromatering ersätts med passivering på grund av hälso- och miljöaspekter enligt ELV-direktivet (End-of Life Vehicle) 2000/53/EC. Enligt detta EU-direktiv, som trädde i kraft 1 juli 2007, får fordon under 3,5 ton som marknadsförs inom EU inte ha komponenter som innehåller sexvärt krom, vilket är fallet för förzinkade komponenter som har kromaterats. Även för tyngre fordon fasas kromatering ut.

Med passivering och en efterföljande behandling med en sealer eller top-coat kan färg och friktionsegenskaper styras.

Figur 8. Zinkskikt med gulkromatering, gulpassivering och blåpassivering.

Zink-Järn

Zink-järnskikt ger ett betydligt ökat korrosionsskydd (ca 3 gånger bättre i saltspray) och också en förbättrad värmetålighet. Järn tillförs badet i form av en kemikalie och halten är 0,3 – 0,9 %. Beläggningen motsvarar bättre fordonsindustrins krav och kan även användas för värmeutsatta komponenter i t ex motorrum. Processen är mer komplicerad än ren zinkbeläggning och därmed också dyrare. Zink-järn behandlas med svart- eller gulpassivering.

Zink-Nickel

Zink-nickel ger ytterligare förbättring av korrosionsskyddet, upp till dubbla tiden i saltspray jämfört med zink-järn. Skikten är mycket värmebeständiga och tål upp till 300 °C. Processen ger mycket liten risk för väteförsprödning. Nickelandelen är 12 - 15 % och då bildas en stabil legering i skiktet som blir hårdare och okänsligt för skador. Detta innebär också att nickel inte lakar ut och ger risk för kontaktallergi, vilket kunde hända med de tidigare zinknickelbeläggningarna. Processen är betydligt mer komplex och därmed dyrare än zink-järn. Skiktet motverkar galvanisk korrosion i kontakt med rostfritt och aluminium. Det kan också efterbehandlas med transparent (grå/blå) eller svart passivering men används ofta utan passivering.

Ytbehandling Passivering Tid till VR/RR Prisfaktor
Zink Blå 12/144 1,0
Zink Gul 96/200 1,4 - 1,7
Zink Gul + sealer 144/330 1,8 - 2,2
Zink Transparent 120/240 1,4 - 1,7
Zink Transparent + sealer 240/480 2,0 - 2,5
Zink Gulkromat 72/216 1,0
Zinkjärn Svart + sealer 240/480 2,2 - 3,0
Zinkjärn Svartkromat 240/480 1,8
Zinknickel Blank 480/720
  

Figur 9. Jämförelse av fordonsindustrins minimikrav av tid till vitrost (VR) och rödrost (RR) i neutral saltspray vid 12  μm skikttjocklek för olika zinkbeläggningar samt prisuppskattning. Ref. Vårgårda, Proton, SS-EN ISO 9227.

Varmförzinkning

Om tjockare skikt och kraftigare korrosionsskydd krävs kan varmförzinkning användas. Det används oftast i utomhusmiljöer och ger ett långvarigt korrosionsskydd till ett relativt lågt pris. Vid varmförzinkning doppas komponenterna i en zinksmälta vid ca 540 °C som ger en beläggning. Hålltiden är beroende av detaljernas storlek och ligger mellan 1 och 3 minuter. Fästelement varmförzinkas oftast i trumma och genom att centrifugera bort överflödigt zink fås ett jämnt skikt som ofta är ca 60 μm tjockt.

Närmast stålet bildas en järnzinklegering som övergår i rent zink i skiktets yttre del. Tjockleken hos den rena zinken beror på stållegering och om stålet är tätat eller otätat. Stål som saknar kisel eller är aluminiumtätade får större del ren zink i skiktet. Om detaljerna kyls efter doppningen motverkas bildningen av järnzink.

Varmförzinkad skruv i hållfasthetsklass 8.8 finns som lagervara och 10.9 kan beställas. Högre hållfastheter bör inte varmförzinkas på grund av anlöpningseffekter och risk för zinksprödhet, vilket innebär minskad hållfasthet och att stålet förlorar sin seghet. Zinksprödhet innebär att zink tränger in i korngränser i basmetallen vilket ger upphov till mikrosprickor. Detta kan i likhet med väteförsprödning försvaga stålet katastrofalt. Skruvar med invändiga nyckelgrepp, som sexkantshål och krysspår, bör inte varmförzinkas. Sätthärdade skruvar bör inte heller varmförzinkas på grund av att de får minskad ythårdhet. Förr gick gränsen för vilka dimensioner som kan varmförzinkas utan att toleranserna förstörs vid M10 men i moderna anläggningar kan så klena gängor som M6 varmförzinkas. Skikten är då tunnare, ca 40 μm.

Flakesbeläggning

Flakesbeläggning utförs genom doppning eller sprutning med en dispersion av zink- och aluminiumflagor i ett bindemedel. Denna tränger in i de minsta sprickor och utrymmen. Efter centrifugering av överskottet värmebehandlas beläggningen vid 200 – 250 eller 300 °C (för olika system) och en tät oorganisk beläggning erhålls. Tjockleken är ofta 8 – 10 μm. Färgen är svart eller silver men kan varieras genom topcoat. Det finns beläggningar med partiklar av teflon (PTFE) inblandade i skiktet vilket ger låg friktion med liten spridning.

Flakesbeläggning kan användas även på härdade och höghållfasta skruvar över 10.9 då risken för väteförsprödning är minimal. Flakes ger en effektiv korrosionsbarriär med ett högt katodiskt korrosionsskydd, hög temperaturtålighet (upp till 300 °C), hög kemisk resistens och styrda friktionsvärden genom användning av topcoat.

Figur 10. Flakesbeläggning i silver och svart.

Fosfatering

Fosfatering är en kemisk ytbehandling som används som korrosionsskydd och underlag för lackering och limning på många olika metaller. Fosfatskikt används också som inslitningsskikt och smörjmedelssbärare. Detaljerna doppas i ett fosfateringsbad och beroende på dess sammansättning bildas kristaller av zink-, mangan- eller järnfosfat på detaljernas yta. Korrosionsskyddet för en fosfaterad och anoljad produkt är begränsat och i allmänhet bildas rödrost inom ett år i utomhusmiljö.

Zinkfosfatering (zink/mangan) är den vanligaste processen. Skikten kan variera från 1 – 30 μm och ytan blir jämn och grå. Efter lackering är korrosionsskyddet bra. Järnfosfatering ger hårda och tunna skikt, 0,2 – 0,5 μm. Färgen kan skifta från gult till gråblått. De ger bra vidhäftning för lackskikt men sämre skydd mot underrostning än zinkfosfatskikten. Järnfosfatering används därför främst för produkter som används inomhus i skyddad atmosfär. Manganfosfatering ger ett tjockt (20 – 30 μm) gråsvart, poröst och sprött skikt med grov kristallstruktur. Det är inte lämpligt som lackunderlag men desto lämpligare som smörjmedelsbärare.

Zinkfosfat i tunna skikt och med små kristaller är en förutsättning få att få bra friktionsvärden. Tjocka skikt med stora kristaller ger en våldsam spridning i friktion och därmed en likaledes varierande klämkraft. Fosfatering i kombination med inoljning säkerställer att det blir en konstant oljemängd på ytan. Det medför en låg friktion med liten spridning, vilket ger en hög och jämn klämkraft.

Nickel och nickel-krom

Nickel och nickel-krom ger ett gott skydd mot korrosion och är mycket dekorativa och nötningsbeständiga. Nickel-krom behåller sin glans medan enbart nickel med tiden blir något gulare och mörkare. Nickelskiktet kan vara över 10 μm tjockt medan kromskiktet är mycket tunt, 0,25 – 2 μm. Dessa skikt är ädlare än stål och skyddar genom att skapa en ädel barriär mellan stålet och miljön. Om ytskiktet skadas finns det risk för ett snabbt korrosionsförlopp eftersom en galvanisk cell kan bildas mellan järn och nickel-krom.

Tenn

Tennbeläggningar används främst för att öka lödbarheten, men används även som korrosionsskydd i vissa applikationer.

Mekanisk metallbeläggning

Mekanisk metallbeläggning används främst för att belägga produkter med zink och tenn eller en kombination av båda. Skikt med både zink och tenn har bättre korrosionsskydd än rent zink. Beläggningen sker genom att komponenterna trumlas tillsammans med zinkpulver, glaspärlor och vissa kemikalier vid rumstemperatur. Glaspärlorna hamrar fast zinkpulvret på komponenternas yta. Skikttjockleken kan väljas mellan 5 - 30 μm. Korrosionsskyddet är jämförbart med andra zinkbeläggningar vid motsvarande skiktvikt. Eftersom densiteten är lägre måste tjockleken ökas ca 20 % för att ge samma skiktvikt per yta.

Mekanisk förzinkning bör ses som ett komplement till elförzinkning och varmförzinkning. Fördelen gentemot elförzinkning är att inget väteupptag sker vid beläggningen vilket gör mekanisk förzinkning speciellt lämplig för höghållfasta eller ythärdade produkter (hårdhet över 300 HV eller brottgräns över 1000 MPa). Elförzinkning av sådana produkter medför risk för väteförsprödning. Varmförzinkningens höga temperatur anlöper godset och medför att hårdheten minskar. Risken för zinksprödhet är också uppenbar. Flakesbeläggningar har i många fall ersatt mekanisk förzinkning.

Krav på ytbehandling

  • Den ytbehandlade artikelns kravyta ska vara fri från tydligt iakttagbara ytbehandlingsfel som blåsor, frätgropar, grov yta, sprickor eller obelagda områden.
  • Beläggningen ska ha god vidhäftning och får ej visa benägenhet att lossna eller flagna.
  • Beläggningen ska överensstämma med ställda krav på lokal skikttjocklek.
  • Beläggningen ska uppfylla de ställda kraven på korrosionshärdighet.
  • Beläggningen ska ge avsett friktionsvärde med liten spridning.


Referenser

Produktblad: DUBO; Korrex; Ordning ur kaos - Bulten

Uppdaterad 2020-01-02

Website administered by Jan Skogsmo, RISE IVF AB, Box 104, 431 22 Mölndal.
Tel. 010-228 46 98. E-mail jan.skogsmo@ri.se