Kraft - Förlängningsdiagram - lång
Kort
version
Ett kraft-förlängningsdiagram (F-d diagram) används ofta för att illustrera
skruvens och de klämda delarnas (dvs godsets) respons vid belastning vid
montering och yttre belastning.
1 Vid åtdragning
I det enklaste fallet med antagandet att skruven och godset har ett linjärt
beteende, se Figur 1, visas hur skruven förlängs medan godset komprimeras vid
åtdragning.
Figur 1. Kraft-deformationssamband för skruv respektive
klämt gods.
Man brukar dock visa skruvens och godsets kraft och deformation
i ett enda diagram, se Figur 2. I denna figur har diagrammet för det klämda
godset spegelvänts för att lättare illustrera skruvens och godsets samverkan.
Vid analys av förbandet används generella ekvationer för jämvikt, kompatibilitet
och konstitutiva samband. Man har ansatt att skruven och godset utsätts för
samma påtvingade monteringskraft Fi vid åtdragning, dvs man
antar jämvikt i systemet. Även om kraften är densamma skiljer sig deformationen
åt mellan skruv och gods. Anledningen är att skruv och klämda delar oftast har
olika fjäderkonstant eller styvheter. I de flesta fall är godset betydligt
styvare än skruven.
Vid åtdragning har man påtvingat en total deformation dtot på
förbandet jämfört med före montering. Den totala deformationen i ett
skruvförband erhålls av summan av skruvens och klämda godsets deformationer.
Kompatibilitetsvillkoret är:
Figur 2. Gemensamt F-d diagram
vid åtdragning av skruvförbandet.
Skruvens och godsets fjäderkonstanter (eller styvheter) fås från lutningarna
på respektive kurva. Följande konstitutiva samband mellan
förspänning (Fi) fjäderkonstant (k) och längdförändring
(d) kan
påvisas:
där index b och
c refererar till skruv respektive gods.
Genom att kombinera ovanstående
ekvationer fås förbandets totala deformation som en funktion av kraft och
fjäderkonstanter:
2 Yttre last
Figur 2 illustrerade det kompletta kompatibilitetssambandet för ett
skruvförband vid åtdragning. Men i drift kan förbandet utsättas för ytterligare
krafter i alla möjliga riktningar, se Figur 3.
Figur 3. Yttre belastning av ett skruvförband.
Figur 4 visar hur det gemensamma F-d diagrammet förändras vid yttre axiell
belastning av förbandet. Kraften FA
är en yttre, axiell dragkraft som resulterar i att skruven förlängs
ytterligare Dd samtidigt som godset
avlastas och minskar i kompression. Studera återigen jämvikt,
kompatibilitet och konstitutiva samband.
Figur 4. Gemensamt F-d diagram
vid axiell belastning av skruvförbandet.
Den totala deformationen dtot förändras
inte vid yttre axiell belastning. Däremot blir skruvförlängning och
godskompression annorlunda jämfört med åtdragning. Vid axiell belastning blir
skruv och godskompression db rspektive
dc, vilket ger
kompatibilitetsvillkoret:
Genom att börja analysera förbandet
för jämvikt i axiell riktning fås:
Fb och Fc är krafterna som verkar i
skruv respektive klämt gods vid yttre axiell kraft FA.
De generella konstitutiva sambanden i ekv. 2 & 3 gäller även
för axiell belastning.
Figur 5. Yttre axiell kraft direkt under
skruvhuvudet (och muttern).
Om den yttre kraften FA
angriper direkt under skruvhuvudet, se Figur 5, gäller samma styvheter som vid
åtdragning. Det är enbart skruven som känner av en kraftökning, medan de klämda
delarna känner av en kraftminskning. Såsom visas i Figur 4 kommer skruven och
godset att förskjutas avståndet Dd tills ett nytt
jämviktstillstånd inträffar. Detta nya jämviktstillstånd uppfyller
kompatibilitetsvillkoret och jämviktssambandet i ekv. 5 & 6. Ur Figur 4
erhålls:
där krafttillskottet i skruven vid den pålagda axiella
kraften FA
ges av:
Avståndet Dd kan även beräknas
som:
där kraftminskningen i godset vid den pålagda axiella
kraften FA
ges av:
Den yttre kraften går alltså helt in i skruven eller godset,
dvs:
Kombination av ekv. 6, 9 och 10 ger:
Om man nu kombinerar ekv. 7, 8 och 12 fås:
varur den nya skruvkraften vid yttre axiell belastning verkande
direkt under skruvhuvudet bestäms till:
De klämda delarnas kvarstående kraft, dvs den klämkraft som
håller ihop komponenterna, kan därvid bestämmas:
Om klämkraften blir så låg att den yttre axialkraften FA
helt avlastar förbandet, dvs Fc = 0 förlorar
förbandet sin funktion. Förbandet slutar att täta, klämma osv.
Ju styvare godset är i förhållande till skruven desto större del
av den yttre belastningen kommer att gå in i godset. Detta är något man bör
eftersträva vid konstruktion av skruvförband eftersom man då får en
fördelaktigare påkänning av skruven. Ju mindre tillskottskraft i
skruven (DFb) desto
mindre blir utmattningspåkänningen, vilket behandlas i ett separat
kapitel.
Man har i ovanstående analys antagit att den yttre
kraften FA
angriper direkt under skruvhuvudet. I realiteten sker detta väldigt sällan. Den
yttre kraften brukar oftast angripa någonstans i det klämda godset, se Figur 6.
Kraften kommer då att öka, dels i skruven och dels i de partier av det klämda
godset som ligger utanför angreppspunkten. Samtidigt minskar klämkraften i de
partier av det klämda godset som ligger innanför denna punkt.
Figur 6. Yttre axiell kraft i det klämda
godset.
Det här beteendet vid yttre axiell belastning påverkar både
skruv- och godsstyvheterna. Vid beräkning av skruvstyvheten (kb)
måste en del av godsets styvhet (kc) tas
i beaktande. Genom att seriekoppla den ursprungliga skruvstyvheten från
åtdragning med en fraktion av godsstyvheten får man en resulterande styvhet som
gäller i detta lastfall. Den nya resulterande styvheten är mindre än den
ursprungliga. Styvheten för den resterande delen av godset kommer dock att öka,
se Figur 7. Ju längre bort från skruvhuvudet den yttre lasten angriper desto
mindre blir kraftökningen i skruven (DFb). Det är önskvärt
att ha så liten DFb
som möjligt eftersom bland annat skruvens utmattningspåkänning är en funktion av
denna kraftökning.
Figur 7. F-d diagram för
skruvförband där den axiella belastningen inte angriper direkt under
skruvhuvudet.
Kraftangreppspunktens position anges av
belastningsfaktorn n (0 £ n £ 1). Denna faktor
fördelar godsets styvhet så att kc/(1 – n)
räknas till skruven, medan kc/n är den
verkliga godsstyvheten vid yttre belastning av skruvförbandet. Baserat på ekv.
14 blir den modifierade skruvkraften:
Att finna exakta värden på belastningsfaktorn n är ganska
svårt. Belastningsfaktorn bestäms av skruvförbandets deformationsegenskaper,
vilka i sin tur beror på bland annat skruvförbandets geometrier.
Hittills har vi avverkat lastfall där kraften går i skruvens
axiella riktning, dvs koncentricitet. Excentriskt belastade förband samt förband
med excentriskt placerade skruvar behandlas inte i detta
kapitel.
Uppdaterad 2020-01-02
|